Att jobba med en predikan innebär att jobba med sig själv och sina egna tankar. Ibland blir den röda tråden spretig med många avstickare, ibland är den len och rak. Hur det är i detta fallet låter jag vara osagt - men här kommer mina tankar kring berättelsen om den förlorade sonen (Lk 15:11-32) och med hänvisning till Jes 66:12-14 samt Pred 3:13.
Vi
kan börja med det välkända, för evangelietexten om den förlorade sonen vill jag mena är en av de mer välkända i vår bibel… och jag tror att många
likt mig har tänkt sig in i alla de tre karaktärernas känslor.
·
Fadern,
föräldern, som blir av inte bara med sin materiella egendom, utan främst som
blir av med sin son, sitt barn. Föräldern som gått därhemma dag efter dag, vecka
efter vecka, månad efter månad… kanske år efter år… i ovisshet om barnet
fortfarande levde. Om det kanske fanns barnbarn. Om barnet kanske drabbats av sjukdom... Ser man på faderns och förälderns känslor så är det
fullt förståeligt att glädjen svämmar över och att kläder, ring och mat sätts
fram.
Jag tror inte att någon av oss skulle putta
undan vårt eget barn, även om det kommer hem och har hamnat på obestånd, eller
gjort fel saker i sitt liv. Vi skulle nog, precis på samma sätt som Fadern i
berättelsen, öppna våra armar och välkomna vårt barn tillbaka.
· Ser
vi till den yngre brodern, som i ungdomsiver tror att gräset är grönare på
andra sidan, så kan vi säkert även känna igen oss i honom. Han som kanske inte fått
tillfälle att ta plats vid sidan av sin ordentlige storebror. Som förmodligen
är trött på att gå därhemma och som vill testa att frigöra sig och leva sitt
eget liv. Han som ger sig av och som misslyckas så totalt
när han gör allt det där som lockar och frestar i livet… men som tar
konsekvensen av sitt handlande och inser att det bästa är att återvända och
säga förlåt. Det svåraste i livet är nog just detta, att likt
den yngste sonen inse sina egna misstag, bekänna dem och återvända hem till dem
man svikit för att med nedsänkt huvud säga "förlåt, jag vet att jag gjorde
fel". Den sonen förväntade sig inte ett mottagande i
glädje, den sonen hoppades bara på ett uns av barmhärtighet, tak över huvudet
och mat för uträttat arbete. Den sonen kommer aldrig någonsin glömma Faderns
utsträckta armar som välkomnade honom hem.
· …och så den äldste sonen… den som det också är så lätt att relatera till… den
ordentliga som går där hemma och sköter om sin Far och faderns egendom. Den som
aldrig gjort något orätt emot fadern utan som uppoffrat sig, kanske på
bekostnad av egen lycka… även han bär drag av oss själva. För nog har vi någon gång känt att vi inte fått
´rätt lön för uträttat arbete´, nog har vi någon gång tänkt tanken att ´otack
är världens lön´. Kanske även denna broder egentligen hade velat
fly hemmet och testa sina egna vingar… kanske han känt att brodern lämnade
honom i sticket med ansvaret att ta hand om en åldrande förälder. Det är inte
alltid lätt att vara den prudentligt duktiga… Inte är det så konstigt att han inte ville gå in
på gödkalvsfesten… han måste varit enormt arg och besviken på sin Far som inte
ens läxar upp lillebrorsan utan tar emot honom med öppna armar och lite där
till… Vilken är hans bestående bild av sin förälder…
vad sätter den bilden för spår inom honom?
Och det är där som min riktiga
kamp tar vid… Vem är förlorad och vem är återfunnen?
Om Fadern i berättelsen är en
bild av Gud, vad ger det då för gudsbild för var och en av bröderna? Och vad
ger det för bild av Gud för oss som lyssnar till berättelsen?
För den äldre brodern kan
gudsbilden lätt bli den av en Gud som kräver och kväver… som förväntar sig
lydnad och prestation. En Gud som man inte vågar vända sig till och be om
saker, en Gud som man bara tjänar, dag ut och dag in.
…fast Fadern – fast Gud säger…
allt mitt är ditt - du har bara aldrig
bett mig om en killing att dela med dina vänner…
Den gudsbilden väcker inom mig ett avståndstagande. Det är inte en Gud, gudsbild, som jag känner att jag har en relation med. Ja, visst är det snällt av Fadern/Gud att till sist säga ´allt mitt är ditt´ …men det räcker
inte, om det inte sägs, eller om det inte visas, i rätt tid hur ska jag då som
barn våga uppleva det. Hur ska jag då kunna våga att känna mig älskad bara för
den jag är och inte för det jag presterar.
… nej…
Bilden blir en helt annan om vi
tänker oss in i den yngste sonens förhållande till Fadern. Den yngre vågar att
utmana och ge sig av, vågar ifrågasätta och vågar att be om förskott på det som
en gång tillhör honom… Likt en människa som en gång genom dopet fått löftet om
evigt liv – men som kanske i livet väljer att göra allt annat än att öppet visa
att man tror på Gud, som kanske inte visar engagemang för Gud – men som på sitt
yttersta inser att: attans, det här var kanske inte så välgenomtänkt leverne.
Jag vänder tillbaka till Gud och ber Gud att minnas att jag från mitt första
andetag tillhört Gud.
För honom blir gudsbilden och
gudsupplevelsen en glädjefull relation, en famn att krypa upp i. Där blir Gud
en kärleksfull förälder som ler och säger… älskade lilla unge, fattar du först
nu hur mycket jag älskat dig genom alla år. Klart att du får komma hem till
mig… jag har väntat att återigen få gunga dig på mitt knä…
Så förlorad och återfunnen kan betyda mycket mer...
Kanske är det så att gudsbilden,
min egen uppfattning om Gud, som jag fått med mig genom berättelser från andra,
genom rädslor och fördomar, kan få mig att känna att Gud är förlorad. Den som
ser Gud som en ogin krävande och kvävande förälder kommer att med sin mun
bekänna och i sin handling utföra det som krävs… men inom sig är Gud så
förtvivlat frånvarande. Längtan finns att få uppleva den mjuka famnen – men
förutfattade meningar gör att jag väljer att bara gneta på… och tro att det är
det endaste som får mig att vara älskad av min himmelska förälder. Tvivlen och
osäkerheten kommer att skapa distans till dem man ser som verkar glida fram på
räkmackan, som tar dagen lite som den kommer. Som inte tänker efter före utan
som kastar sig ut i livet med ett litet senapsfrö av tro.
Biskop Åke säger om och om igen
att ”Sanningen om Gud är alltid större än sanningen om Gud”. Ett uttryck som
ger mig livsmod att även min Gudsbild av modern som sluter in mig i sin famn
och gungar mig på sitt knä, likt orden ur profeten Jesaja, är lika riktiga som
någon annans gudsbild. Det viktiga är att du finner din egen gudsbild och
gudsrelation, utan fruktan, utan rädslor och förbehåll…
För Gud vill ditt liv från ditt
första till ditt sista andetag. Gud vill relation med dig och vill att du lever
fullt ut och njuter vad gott är under all din möda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar